Nabi Muhammad saw bersabda:-

“orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah daripada orang mukmin yang lemah, dan pada keduanya terhadap kebaikan. Bersungguh-sungguh lah dalam meraih apa yang bermanfaat bagimu, mohonlah pertolongan kepada Allah, dan jangan merasa lemah. Jika sesuatu menimpa kamu, maka janganlah kamu mengatakan “seandainya aku melakukan begini niscaya akan begini dan begini”, akan tetapi katakanlah, “Allah telah mentaqdirkan hal itu, dan apa yang dikehendakiNya pasti akan terjadi. Kerana sesungguhnya perkataan “seandainya” akan membuka perbuatan syaitan”
--diriwayatkan Muslim dari Abu Hurairah r.a--

Ya Allah, Jika aku jatuh cinta, Cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya pada-Mu, Untuk mecintaiMu,Ya Allah, Jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku pada-Mu, Ya Allah, Jika aku jatuh cinta, Izinkan aku menyentuh hati seseorang yang tertaut pada-Mu, Agar tidak terjatuh aku dalam jurang semu, Ya Allah, Jika aku jatuh cinta, Jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari-Mu, Ya Allah, Sesungguhnya aku bermohon pada-Mu untuk selalu mencintai-MU...

Mukhayam aka camping bahasa pasarnye hehe

Thursday, June 27, 2013

Erm rasa dh lama xhupdate blog ni..mcm biasa lah bersawang huhu... skrg ni aku tengah dilanda perasaan kemalasan di lab.. jadi tak tahu nak buat ape, so rse nye nak mencoret-coretlah kat blog ni... entah ape yg aku nak merepek ke melalut ke pasni dgr je lah ek heeeeeee

ketawa kau miaw?! ish3...
Actually nak share mgu hritu aq pergi mukhayam, err atau dalam bahasa pasar nye org biasa panggil camping hehe.. Tempat nye kat Gunung Berlumut, Kluang.. err tempatnye takde lah berlumut pun, aq pun xtahu mana dia dapat nama berlumut tu, sbb masa pergi sana xde lah berlumut mana pun hehe... Gunung ni kalau nak tahu adalah gunung kedua tertinggi di Johor, slepas Gunung Ledang..Akan tetati, mendaki gunung berlumut ini lebih mencabar, daripada mendaki gunung Ledang (ini info aq dpt dari renjer yg bertugas)... AhHA, bangga jg dapat tawan, walaupun xsmpai puncak... eeerr knpe aq xsmpai puncak nt aq cter hewhew.... T_T

So tarikh 21 Jun 2013, jam 2 petang, kami semua peserta dan fasi-fasi terlibat berkumpul di tapak student Mall, untuk beberapa sesi taaruf ringkas, dan suai kenal... Untuk sesi awal ni tkde apa2 aktiviti pun yang dirancng, cuma kenal2, pendaftaran dan sesi menyusur kereta hehe (sbb kami konvoi kereta beramai2). Masa ni kami nampak ramai juga peserta yang tarik diri di akhir2 waktu sbb beberapa faktor,.. ada yg ken submit thesis, ada yang takut jerebu dan mcm2 lagi.. Ye lah waktu ni mmg keadaan jerebu dijohor adalah yang paling teruk sekali..

Untuk keselamatan topeng muka sentiasa dipakai ^_^

Taaruf ringkas

Keadaan yg Agak berjerebu

Kwasan sekitar gunung berlumut yang agak jerebu..kabusss

Konvoi Ikhwah

Sepanjang konvoi

Tu diaaa signboard gunung berlumut

Jalan masuk ke gunung berlumut ni mmg sangat lah jauh ke hjung hutan..

Sampai je terus sesi taklimat ringkas oleh Kem Komandan.

Selesai hari pertama, sampai je ke kawasan mukhayam, petang tu cuma lebih kpd aktiviti memasang khemah, dan memasak.. solat jama' zohor asar then sesi taklimat oleh kem kom. Malam tu ada beberapan slot iaitu penyampaian kisah Kaab bin malik..ingat kan kisah dia? ketika mana dia dipulaukan oleh Rasulullah dan para sahabat yang lain, kerana tidak turut pergi ke medan jihad... haa kisah selanjutnya silalah cari hehe.. Then malam tu more tu permurnian niat, kenapa kita dtg mukhayam ni, apa tujuan kita, dan apa yang kita nak dapat dari mukhayam ni.. Yup, niat sgt lah penting..U will get, regarding ur niat... so, mmg setiap awal program, pembetulkan niat tu sngt lah  penting..lagi2 dlm mukhayam ni..atau kalau x, hanya lah penat yg u all dapat...

Untuk hari esok, aktiviti utama adalah mendaki gunung berlumut. So, esok nya sabtu pagi, taklimat ringkas oleh ketua fasi mendaki, sebelum pendakian bermula..so sebelum mendaki, kami panaskan badan, start enjin2 otot sebagai persediaan.

Taklimat ringkas oleh fasi.

Sebelum mendaki bergambar dulu. pendakian adalah by group.

Kisah mendaki sgt lah panjang. Tapi sbb ni blog aq, aq cter pasal aq nyer kisah je lah huehuw...

Mula2 naik tu ok lah aq pun smngt je naik.. Tapi setelah hampir 500m mendaki jantung aq dah makin lelah, dan kaki dah mula penat.. Masa tu ya Allah tuhan saja tahu, lemahnye aq ni..baru 500m kut huhu..padahal pendakian ni ada 6 km lagi...huhuuhu... kebetulan mase tu ada sorg peserta dari group aq pun dah tak larat..so kami berdua decide untuk tgu group seterusnya utk kami follow.. Kami adalah group pertama yang bergerak, dan jarak antara dua group utk bergerak adalah selang 15 minit. so sempatlah kami mendaki semula setelah berehat hampit 15 mint tu..

Daki punya daki, then kami smpai di Checkpoint 1, ya disni kami berkumpul bersama sama dgn beberapa group lain yang mana disini terdapat mata air, natural dari gunung..sedap... kami yang perempuan tak dpt trun utk amek mata air tu, hanya wakilkan lelaki utk amek sbb dia agak curam utk turun amek mata air tu... Then kemudian, kami meneruskan perjalanan utk ke checkpoint ke 2.. perjalanan ke chckpoint kedua adalah sejauh 45 minit.. AHHA, walaupun ianya hanya 45 minit, tapi bg aq, inilah yang paling mencabar, dan paling lama sbb ia dah makin mendaki..

Actually kalau ikut renjer, fasa yang paling mencabar adlah dari chckpoint 2 ke chcpoint 3, yg mngmbil masa selama 2 jam perjalanan, yang mana pendakiannya mengambil kira 90 degree..huhuhu..memang, aq sempat rase setengah dari perjalanan ini..memang betul ianya 90 degree...tapi sejujurnya pada aq, laluan 90 degree ni lebih tidak sepenat laluan dari chechoint 1 ke ckpoint 2...sbb bila 90 dgree ni kita membongkok, dan tgn dan kaki kita sama2 mengkuarkan tenaga.. berbeza dgn perjalanan dari chckpoint 1 ke 2, kbykan nya adalah mendaki dalam 45 dgree... dan mmg ianya lebih mencabar krana byk menggunakan tenaga kaki, dan kemampuan jantung mngepam...mmg waktu ni nafas aq dh berbunyi2 dah huhu...

Nak dipendekkan crita, sewaktu dlm perjalanan dari chckpoint 1 ke 2, aq termasuk dalam group perempuan yang tertinggal...group ni adlh group tercicir, yg mana smuanya dah brcmpu2...entah dari group mana pun sudah tak tahu huhu..tapi kami semuanya perempuan, kcuali seorg fasi lelaki yang sgt amanah jaga kat belakang sekali... dan beberapa renjer yg setia brsama kami..group2 perempuan lemah barangkali wuwuwuwuw....

sewaktu mendaki, kaki aq pulak kremm.... sadis... smpai nak bengkok pun xboleh, smpai kne mnta tlong kwn lain utk bengkok kan kaki... mase aq sdg tempoh rawatan tu, tinggal aq, waheeda, dan seorang renjer.. yang lain decide untuk teruskan perjalanan.... SO lagi sekali aq ditanggalkan ke belakang wuwuwuwuw....

Then aq, waheeda, dan renjer teruskan perjalanan dgn hanya bertiga... ktorg cuba utk kejar group kami td, tp xjumpa2...mungkin mereka dah jauh kedepan... jalan-jalan-jalan...tetibe kaki waheeda pulak jemm..lutut dia sakit... errmm yelah bila kami dah kat belakang ni smngt pun makin lama makin hilang wuhuhu.... mase tu waheeda pulak sakit lutut, byk kali jg kami berhenti rehat sbb sekejap kaki aq sakit, sekejap waheeda pulak sakit... dan mmg sedar, kami dah jauh ketinggalan kat belakang...

Akhirnya smpai juga ke separuh pendakian yang dimaksudkan 90 degree tu..mase tu waheeda dah sgt tak tahan sbb lutut dia dg sgt sakit, dia xboleh angkat tinggi..ye, kalau daki 90 dgree mmg kne angkat kaki tinggi2.... mase tu mgkin gear lutut waheeda dah haus..dia dh tak dapat tahan...kami pun berehat skali lagi di tengah2... Sembang2 dgn renjer, dia ckp lagi 40 minit nak smpai puncak ni..tpi tgk keadaan mmg mcm dah xmmpu sbb ada jauh lagi perjalanan perlu ditempoh, dan kaki mmg dah sgt sakit2...

Tak lama lepas kami rehat tu, ade pulak sekumpulan lelaki mula trun.. oh!! mereka sudah turun..org yg dh smpai puncak sudah mula trun.wuhuhuhu.... mase tu sedih jg lah sbb kami xsempat smpai puncak, tp dh ade group yng turun.... at the end, aq dgn waheeda pun decide utk turun juga secara perlahan2...ikut group laki td... dan mmg kami pun trun tanpa smpai ke puncak....Renjer ckp xpe, xprlu sedih, ini pun dah lebih separuh awk daki... wuwhuhu...

Mase turun tu satu lagi ujian, mmg sakit yang teramat sgt... kali ni bukan ujian penat, tapi ujian sakit kaki...bila turun, kaki kita byk menahan, dan mmg hingga hari ini, aq masih sakit2 kuku...kuku jai kaki aq bengkak bengkak... sepanjang perjalanan mmg aq dgn waheeda endure pain, dan ktorg teruskan juga prjalanan tanpa henti...ya! TANPA HENTI utk turun juga...kami pk nak kuar je dari hutan tu wuwhuhu..kai aq rse time tu dh mcm berdarah2 huhu...(tp alhamdulillah darah satu kuku je) huhu...

Dipendekan crita, akhirnya aq dgn wahide smpai juga ke base camp, jam 5 ptg.. bayangkan, kami turun jam 1.30, smpai dalam 5... sgt lah sakit dan penat...hanya Allah yang tahu....dan mmg smpai je pkul 7, kami dpt tahu ade dua group masih dalam hutan belum turun.. Allah... mmg sgt risau... keadaan ketika tu sgt lah gelap..apa lah keadaan mereka ketika tu....

Alhamdulillah, jam 8 malam smua nya berjaya trun... mmg byk cerita kami dgr...kisah mereka yang tertngal... Esoknya sesi muhasabah...byk yang dapat... mmg benar, smua nya adalah proses tarbiyah... dan masing2 ada cerita masing2....

Ni lah group terakhir yang tinggal dibelakang.. walaupun belakang, mereka tetap ke puncak, tak mcm sy wuwhwuwu....

3 komen:

1. nur hayati said...:

best2.. hehe.. ada pahit, ada juga yang manis. pengalaman mcam ni la yang tak semua orang dapat. ape pun, mukhayyam ni memang terbaik!!!

1. Miss Z said...:

assalamualaikum lailatul insyirah.. selamat kembali ke dunia blog ^_^

1. Okeh yat, pasni coretkan pulak pngalaman yat dlm blog yat pulak hehehe.. Lain org lain kisahnye haa :D